Fem gode råd om at holde et oplæg

Snart skal du stå på en scene for at holde et oplæg. Måske er du lidt nervøs og spændt - og måske er du i tvivl om, hvordan du leverer den bedst mulige præsentation. Derfor får du her fem gode råd til, hvordan du holder et godt oplæg.


 

#1: Du er historiefortæller - så hvilken historie vil du fortælle?

  • Hvad er dit kernebudskab, og hvorfor er det interessant for andre?
  • Hvordan kan du mest effektivt og underholdende formidle din fortælling?
  • Du skal fange publikums interesse helt fra starten - og fastholde opmærksomheden hele vejen.

#2: Tænk på modtagerne før afsenderne

  • Udgangspunktet er ikke, hvad du selv (eller din chef) føler et behov for at sige...
  • Spørg i stedet dig selv: Hvad er mest interessant og relevant for publikum?
  • Kunsten er at gøre din faglige viden og indsigt forståelig og interessant for andre.

#3: Brug konkrete eksempler og cases

  • Jo mere konkret du kan være, jo stærkere bliver dit budskab.
  • F.eks. er “Digitaliseringen styrker Danmark” kun et postulat, mens et konkret eksempel på det er et bevis.
  • Historier fra virkeligheden fører til identifikation og relevans for publikum og underbygger din troværdighed.

#4: PowerPoint er fint - men kun som et supplement

  • Brug PowerPoint til at tydeliggøre kernebudskaberne.
  • Du skal ikke bruge selve præsentationen til dine egne noter - brug notefeltet til det.
  • Billeder og grafik fungerer godt, mens tung tekst skader din præsentation.

#5: Vær dig selv på scenen - og husk at du er udvalgt af en grund

  • Når du er naturlig, og du er dig selv, øges din troværdighed.
  • Hvis du er nervøs på scenen, gør det dig bare menneskelig. Hvis du er overdreven selvsikker, kan du derimod virke arrogant på publikum.
  • Husk altid: Du har en unik viden og indsigt - og derfor er du den udvalgte ekspert til at holde dette oplæg.


Held og lykke med dit oplæg!