De etiske udfordringer ved brug af kunstig intelligens i den offentlige sektor

Peter Svarre, digital strateg og forfatter


Kunstig intelligens giver helt nye muligheder for at effektivisere arbejdsgange og levere bedre og mere ensartet digital service til borgerne. Kunstige intelligenser kan varetage trivielle og repetitive arbejdsopgaver, og hvis de bruges rigtigt, kan de hjælpe med at understøtte sagsbehandling og beslutningsprocesser. 

Men hvis de bruges forkert eller implementeres forhastet, kan kunstige intelligenser omvendt gøre mere skade end gavn. De kan misforstå menneskelige nuancer, de kan blive fodret med dårlige data, og de kan udvikle sig til at være diskriminerende over for udsatte borgere.
Hvis den offentlige sektor i Danmark for alvor skal udnytte potentialerne i kunstig intelligens, kræver det, at vi forstår mulighederne og begrænsningerne i teknologien, og det starter med at forstå de grundlæggende byggesten i moderne kunstig intelligens.

I dette oplæg af Peter Svarre, forfatter til bogen Hvad skal vi med mennesker?, kommer du til at høre om:

1.       Forskellen på Good Old Fashioned AI (GOFAI) og moderne statistisk baseret kunstig intelligens (maskinlæring)
2.       Hvilke muligheder skaber maskinlærende kunstige intelligenser for den offentlige sektor?
3.       Hvorfor er maskinlæring særlig risikofyldt i den offentlige sektor?
4.       Hvad er de konkrete problemer ved at bruge maskinlæring i den offentlige sektor?
5.       Hvordan løser vi problemerne? Introduktion til Det Digitale Etikkompas, som Peter Svarre har udviklet i samarbejde med Dansk Design Center.

Oplægsholder

Peter Svarre har arbejdet i fremtidens maskinrum i mere end 20 år. Han byggede sin første hjemmeside i 1996, arbejdede på ét af verdens første sociale medier i 1998, skrev en bog om sociale medier i 2012, har senest skrevet bogen Hvad skal vi med mennesker?, som handler om de etiske, politiske og sociale konsekvenser af kunstig intelligens. Peter er på den ene side praktikeren, som hjælper virksomheder med at omstille sig til en verden med digitale teknologier, robotter og kunstige intelligenser, og på den anden side er han den engagerede formidler, der gennem sine foredrag og bøger med en indlevende sans for sit publikum formår at åbne døren ind til fremtidens både fagre og dystre verden. Peter Har været partner og direktør i virksomheder som Hello Group og In2media og han har været marketingdirektør i Bang & Olufsen. Sideløbende har han altid skrevet og debatteret om teknologi og fremtiden i medier som Kommunikationsforum, Politiken og Berlingske.

Peter er cand.scient.pol fra Københavns Universitet og Master of International Affairs fra Columbia University.